Sunday, March 21, 2010

cuti.

4.00 petang

dari bukit kuang menuju ke kuala terengganu. melalui kerteh. melintasi paka. paka yang banyak memberi aku ruang untuk bersahabat. perjalanan yang agak jauh. lama benar aku tidak pulang ke kampung dengan kereta. last sekali aku 'drive' balik besut pada aidilfitri yang lalu. singgah jap kat masjid rantau abang. tunai tanggungjawab. rantau abang yang kini tinggal nama. setelah penyu tidak lagi singgah untuk berteduh. kenapa jadi begitu. semua silap kita. kita yang bernama manusia yang berakal.

6.00 petang

kelopak mata dah layu. singgah jap kat kuala ibai. tengok bundle. saje2 berenti. bukan nak beli pun. sejak aku kenal chak tuk chak, aku malas dah nak beli barang bundle kat malaysia. mahal sangat. barang tak 'rare' pun.

talipon pok mat. dia takde kat batu rakit. dia keje siang kat paka. tak jadi singgah umah dia. terus ke gong badak. janji dengan mahirah. nak dinner dengan dia. tapi dia puasa. last2 aku teman dia buka puasa kat restotan rimba kat tok jembal. mahirah, rakan masa kat madrasah maarif dulu. baru abis buat sarjana muda kat uitm. banyak cerita keluar. tentang kerjaya, tentang keluarga, tentang cinta. dia nak bertunang tahun ni.

lepas maghrib aku terus blah dari kuala terengganu.

9.30 malam

macam nie la kalu aku balik dengan kereta. pasti akan tibe lambat kat umah. banyak tempat singgah. tengok manusia. tengok syurga.

No comments: